Wie het kantoor van Atos binnenloopt, sinds 2007 gevestigd op Flight Forum, treft er hooguit 250 mensen. De rest van de 1.200 medewerkers in de regio Eindhoven werkt bij de klant of thuis. Het kantoor wordt vooral gebruikt om collega’s te ontmoeten. Gelukkig maar, vindt Marianne Hewlett, die persoonlijk contact in een toenemende digitale wereld van onschatbare waarde vindt.
De kracht van de koffiemachine
Er is een tsunami van tools op de markt gekomen om samenwerking te bevorderen, ziet Hewlett in de onderzoeken die ze doet naar de toekomst van werken en de impact van technologie op mensen. “Het piept en pingt uit alle hoeken. Altijd online bereikbaar zijn en de veelheid van middelen blijkt juist contraproductief te werken.”
Door communities op te zetten en het besef te creëren dat je ook kunt praten in plaats van mailen, wist Atos intern het mailverkeer met 60% te verminderen. “Dat komt de gesprekken bij de koffiemachine ten goede. Die leiden tot de beste ideeën.”
Samenwerking in het takenpakket
Maar, vindt Hewlett, verbinding met andere bedrijven is ook belangrijk. Flight Forum biedt daarvoor volop kansen. “Het is een melting pot van bedrijven uit allerlei branches, de luchthaven, de luchtmacht. Reuze interessant!” Helaas schiet het netwerken met zakelijke buren er snel bij in. “Mensen besteden hun kostbare tijd toch het liefst aan hun familie en vrienden, gevolgd door de eigen collega’s.”
Hewlett verwacht dat AI en robotisering uitkomst gaan bieden. “Dat neemt werk uit handen. Zo houden we tijd over voor dingen waar wij mensen juist goed in zijn, zoals sociale betrokkenheid.” Ze voorziet zelfs dat, in de toekomst, zinvol samenwerken met andere bedrijven en maatschappelijke instellingen standaard onderdeel wordt van ieders takenpakket. “Je doet in werktijd bijvoorbeeld regelmatig een online karweitje voor een lokaal verpleeghuis. Of je organiseert met wat buren van Flight Forum extra groen om collega’s vaker tot een wandelingetje te verleiden.”
Bureninitiatieven
Voor dit soort ‘bureninitiatieven’ moet je elkaar wel een beetje kennen, meent Hewlett. Evenementen zoals Uncover Flight Forum, waarbij bedrijven hun deuren openzetten, helpen daarbij. “Of organiseer gewoon eens een masterclass. Geen verkoopverhaal, gewoon je kennis delen. Bij dat soort bijeenkomsten ontdek je pas dat anderen met dezelfde vragen rondlopen als jij. En welke buurman daar juist expert in is. Als we dat vaker doen, weet ik zeker dat er nog veel meer moois opborrelt. “