Een Interview met Jesse Poppema.
Groene initiatieven zijn van steeds groter belang. We spraken met Jesse Poppema, een gepassioneerde groenliefhebber die sinds 2017 betrokken is bij Flight Forum als Programma Manager Groene Transitie. Hij deelde zijn visie op de groene transitie van Flight Forum, de plannen voor het nieuwe plein en de toekomstige ontwikkelingen.
Een van de actuele projecten waar Jesse aan werkt, is de herinrichting van het centrale plein. Na de zomer starten de werkzaamheden aan het nieuwe plein. Het plein wordt het bruisende hart van Flight Forum, met veel groen, bomen en gezellige zitplekken. Het biedt ook ruimte voor evenementen en tijdelijke horecavoorzieningen, zoals foodtrucks.
“Bij dit ontwerp wilden we zoveel mogelijk verharding vervangen door groen en bomen. De bomen zorgen voor geborgenheid en met hun schaduw voor koele plekken en verdamping. Ook breken ze de harde wind die hier vaak waait. Het was best een uitdaging, aangezien het plein op een parkeerdek wordt gebouwd met beperkte draagkracht. Daarnaast is het een relatief droge plek. We moesten planten selecteren die bestand zijn tegen droge omstandigheden en passen bij het landschap van de regio. Het doel was een mix aan zoveel mogelijk inheemse bomen en planten te vinden, die tegelijkertijd ook functioneel en esthetisch aantrekkelijk is. In samenwerking met Studio Redd zijn we erin geslaagd om een vernuftig beplantingsplan te ontwikkelen met diverse soorten die gedijen op deze groeiplaats en het hele jaar door aantrekkelijk zijn en insecten en vogels aantrekken,” vertelt Jesse.
Naast groene initiatieven hecht Flight Forum ook veel belang aan duurzaamheid. Jesse legt uit: “Waar mogelijk hebben we gekozen voor duurzame materialen. Zo worden de treden van de trap rondom het plein gemaakt van bio-bound, een bio-based beton dat bestaat uit olifantsgras en gerecycled betonpuingranulaat. Het olifantsgras groeit in de nabijheid van Schiphol en heeft een grote CO2-opnamecapaciteit. De plant zet deze CO2 om in vezels, die vervolgens als vulstof in het beton worden gebruikt. Bovendien is bio-bound beton zo’n 50% lichter dan gewoon beton, wat van groot belang is vanwege de beperkte draagkracht van het parkeerdek.”
Gevraagd naar de toekomstige plannen, antwoordt Jesse enthousiast: Bovenaan mijn lijst staat het afkoppelen van regenwater, zodat we het kunnen hergebruiken om de planten van water te voorzien. We willen ook voorbereid zijn op zware neerslag als gevolg van klimaatverandering. De huidige riolering en regengoten zijn niet bestand tegen extreme piekbuien. Momenteel berekenen we hoe we moeten omgaan met een extreme regenbui van 80 millimeter in 1 uur, zodat we toekomstige wateroverlast kunnen voorkomen.”
Ook qua groen heeft Jesse nog veel in petto: “Op Flight Forum heeft er de afgelopen jaren al veel asfalt plaatsgemaakt voor groen. Met de komst van het nieuwe plein dit najaar komt daar nog eens circa 1000m2 bij. En we zijn nog niet klaar! Ook zijn er plannen voor de herinrichting van het middenpark en het vergroenen van de parkeerring, dus dit aantal gaat nog behoorlijk groeien.”
Hieronder een overzicht van enkele groenprojecten die onder leiding van Jesse zijn uitgevoerd.